T: (038) 720 07 30 E: info@voetenbeweging.nl
Coronavirus, zo helpen we je de komende tijd? Klik hier voor meer info

Coronavirus, zo helpen we je de komende tijd? Klik hier voor meer info

De meest voorkomende wandelblessures

De meest voorkomende wandelblessures
18 juni 2018 Expertisecentrum voet & beweging
De-meest-voorkomende-wandelblessures

Wandelen of langs de kant staan?

Een blessure is een verwonding of kwetsuur. Meestal ontstaat een blessure tijdens het beoefenen van een sport, soms komt het door een ongeval of ongeluk. Bij wandelen is het risico op blessures relatief klein. Toch kun je last krijgen van blaren, je enkel verstuiken of een andere blessure oplopen. Dit zijn de meest voorkomende wandelblessures.

Hielspoor en fascieklachten

Vaak ontstaan hielspoor en fascieklachten door overbelasting van de voeten en/of doordat de voet naar binnen zakt bij het lopen.

Branderige voorvoeten

Klachten over branderige voorvoeten kunnen te maken hebben met een overdruk op de voorvoet. Voelt de volledige voet branderig, dan kan dat meerdere oorzaken hebben, zoals bijvoorbeeld neuropathie, vitamine B12 tekort, bijwerkingen van medicatie enzovoorts.

Marsfractuur

Een marsfractuur is een klein breukje in een van de middenvoetsbeentjes, ook wel vermoeidheidsbreukje genoemd.

Verstuikte enkel

Als je zwikt, rekken je enkelbanden kortdurend flink op, meestal aan de buitenkant van je enkel. De banden blijven daarna vaak kwetsbaar. Door je enkels in te tapen of hogere schoenen te dragen, geef je ze wat extra steun en kun je je lichaam extra belasten.

Beknelde zenuw

Een bekende blessure onder wandelaars is het zogenaamde Morton’s neuroom. Dit is een beknelde zenuw tussen het derde en vierde voorvoetbeentje, vaak ontstaan door het dragen van te smal schoeisel. De remedie: rust en een goede spreiding van de tenen in de schoen.

Hallux valgus

De hallux valgus, een aandoening waarbij de grote teen scheefgroeit en er een knobbel bij de grote teen ontstaat, komt veel voor. Een hallux valgus is op zichzelf geen blessure, maar kan bij het dragen van verkeerd schoeisel wel blessures veroorzaken. Bij vrouwen komt een hallux valgus vaker voor dan bij mannen. Zowel erfelijke factoren als de schoenenkeuze spelen een rol in het ontstaan van deze aandoening. Als ook de tweede teen in het gedrang komt, kan zelfs een hamerteen ontstaan. Zorg voor schoeisel met voldoende ruimte en vermijd schoenen met een stiksel ter hoogte van de verdikking.

Blaren

Blaren ontstaan door druk in combinatie met wrijving. Om blaren te voorkomen kun je ervoor kiezen om het risicogebied preventief dakpansgewijs af te plakken met leukotape. Ook preventief afplakken met Fixomull, een huidvriendelijk fixatieband, kan helpen.

Blauwe nagels

Blauw verkleurde nagels ontstaan vaak door stoten, door het dragen van te kleine schoenen of door te veel klauwen met je tenen. Bij klauwen kunnen strekoefeningen of een teenstukje helpen. Begint de blauwe nagel los te laten? Laat ‘m zo lang mogelijk zitten. Te vroeg weghalen vergroot de kans op ingroeien van de nagel.

Ingroeiende nagels

Last van ingroeiende nagels? Vroeger adviseerde men een sodabadje, maar dat wordt nu afgeraden. Het devies is nu: de wond desinfecteren en schoon en drooghouden. Door teennagels recht af te knippen verklein je de kans op ingroei.

Kloven

Kloven ontstaan op plekken waar overmatig veel eelt zit. Rem de eeltvorming met een vijl en een goede voetencrème of klovenzalf. Heb je diabetes? Laat de behandeling dan over aan een medisch pedicure. Dagelijks insmeren met klovenzalf of een goede voetencrème vermindert de kans op kloven en eelt.

Likdoorns

Een pijnlijk eeltbultje op je voet met een donkere kern erin is waarschijnlijk een likdoorn. Met een goede voetverzorging en goede schoenen kun je likdoorns meestal voorkomen.

Voetschimmels

Om voetschimmel te voorkomen is het belangrijk om goede schoenen en schone sokken te dragen en de huid van je voeten zoveel mogelijk droog te houden. Gebruik weinig tot geen zeep. Last van een moeilijk te bestrijden schimmelnagel? Ga dan naar een pedicure.

Tot slot: laat je niet afschrikken door deze lijst! Met een goede voorbereiding kun je de meeste van bovenstaande blessures eenvoudig voorkomen. Wil jij ook blessurevrij wandelen? Lees dan ons blog over preventie van wandelsportblessures. Heb je na deze tips toch nog vragen of voetklachten en wil je professionele hulp, maak dan een afspraak bij een van onze adviseurs van het Expertisecentrum Voet & Beweging.

Dit blog is tot stand gekomen met medewerking van Elise Siemens. Zij is podotherapeut en sportpodotherapeut en werkt als adviseur bij Kemerink voet & beweging en bij het Expertisecentrum Voet & Beweging.