T: (038) 720 07 30 E: info@voetenbeweging.nl

Een gezondere leefstijl – 6 tips

Een gezondere leefstijl – 6 tips
5 februari 2019 Anke Jansen

Gezonder eten. Meer bewegen. We weten het allemaal best. Maar dóen is een ander verhaal. Houd je je voornemen om te gaan sporten telkens nog geen twee weken vol? Zit je na drie dagen diëten toch weer met een zak chips op de bank? Je gewoontes blijvend veranderen is een hele klus. We helpen je graag op weg met deze 6 tips van leefstijlcoach Maike Korte van Mind-Sense-Go. Voor iedereen die grip op zijn eigen gezondheid en welzijn wil!

Tip 1: Besef dat leefstijl meer is dan voeding en beweging

Leefstijl gaat over zorgen voor jezelf. Over hoe jij je leven vormgeeft. Naast voeding en beweging wordt je gezondheid ook bepaald door de manier waarop jij omgaat met stress en ontspanning. En door factoren als slapen, roken, alcohol, je financiële situatie, sociale contacten en zingeving.  

Een voorbeeld: Je ervaart veel stress omdat je in de schulden zit. Je slaapt slecht. Ook ben je te zwaar. Al een tijd probeer je af te vallen, maar wat je ook doet, er gaat geen grammetje af. Wat je misschien niet wist, is dat chronische stress en slecht slapen tot overgewicht kunnen leiden en het in stand kunnen houden. Pas als je de stress over je financiële situatie hebt weten te verlagen en weer beter slaapt, heeft het zin om af te vallen.

Tip 2: Onderzoek je verlangen

Vaak zijn we vooral bezig met wat we niet willen. Ik wil niet te dik zijn, ik wil me niet altijd zo moe voelen. Maar wat gebeurt er in je brein als je denkt aan wat je niet wilt? Een voorbeeld. Stel, je denkt ‘ik mag geen chips eten’. Je hersenen reageren op de gedachte aan chips: je speekselklieren maken extra speeksel aan en je krijgt trek. Met het woord ‘niet’ kunnen je hersenen niet uit de voeten. Daarom werkt het beter om te denken aan wat je wél wilt. Waar verlang je naar? Wil je weer in die leuke broek passen? Wil je ’s avonds met je hobby bezig zijn in plaats van uitgeteld op de bank hangen? Hoe wil jij je voelen? Breng je verlangen onder woorden. Je verlangen motiveert je om je gedrag aan te pakken.

Tip 3: Wat kan je wél?

Gek genoeg hebben we het in de gezondheidszorg vaker over klachten, ziektes en aandoeningen dan over gezondheid. Maar als mens ben je meer dan je aandoening. Verleg het accent eens van je klachten naar wat je nog wél kan. Waar heb je plezier in? Hoe geef jij jouw leven betekenis?

Tip 4: Kleine stapjes

Een nieuwe gewoonte aanleren kost tijd en energie. Bedenk wat je wilt veranderen en knip dat doel op in kleine stapjes. Bedenk: elk stapje is er weer één in de goede richting. Wil je afvallen, maar heb je eigenlijk geen energie om je gewicht aan te pakken omdat je slecht slaapt? Onderzoek dan eerst hoe je beter kunt slapen. En ga dan pas met je voeding aan de slag.

Tip 5: Gun jezelf het leerproces

Je hebt jezelf een doel gesteld en hebt een eerste kleine stap gekozen op weg naar dit doel. Je wilt bijvoorbeeld 5 kilo afvallen. Stap 1 is voor jou: koekjes vervangen door gezonde tussendoortjes. Maar dan gebeurt er iets vervelends op je werk. Je schiet in de stress en voor je het weet heb je een rol chocoladekoekjes weggewerkt. Hoe kan je daarmee omgaan? Door mild naar jezelf te zijn en niet te schrikken van een terugval. Je kunt iedere dag en op elk moment de draad weer oppakken. Je hoeft het niet perfect te doen. Neem de ruimte om uit te proberen wat voor jou werkt, gun jezelf dit leerproces!

Tip 6: Vraag hulp

Relaxter in het leven gaan staan, een betere balans tussen in- en ontspanning, afvallen, meer bewegen. Het klinkt zo eenvoudig, maar dat is het vaak niet. Wil je toe naar een gezondere leefstijl en kun je daarbij wel een steuntje in de rug gebruiken? Ga dan eens praten met een leefstijlcoach. In veel gevallen wordt die tegenwoordig vergoed door verzekeraar. Die kijkt met jou hoe je nieuwe gewoontes kan aanleren die passen bij wie jij bent en hoe jij wilt leven.