T: (038) 720 07 30 E: info@voetenbeweging.nl
GRATIS WORKSHOP DIABETES TYPE 2 - 21 november. Schrijf je in

GRATIS WORKSHOP DIABETES TYPE 2 - 21 november. Schrijf je in

Enkel verzwikt of verstuikt

Enkel verzwikt of verstuikt
4 november 2019 Erik Balster

Hoe weet je wanner je een verzwikte of verstuikte enkel hebt? Wat is het verschil eigenlijk? En wat kan je doen als je door je enkel bent gegaan?

Om te beginnen enige uitleg over de enkel. Je enkel is het gebied dat je voet en onderbeen met elkaar verbindt. In de enkel zit het bovenste spronggewricht. Aan de ene kant maakt dit gewricht verbinding met de twee botten van het onderbeen (scheenbeen en kuitbeen), aan de andere kant met het sprongbeen. Direct onder het sprongbeen zit nog een belangrijk gewricht, het onderste spronggewricht. Ook die beïnvloedt de beweging van de enkel. Het enkelgewricht bevat ook kraakbeen, gewrichtsvloeistof en enkelbanden. En er lopen pezen langs. Al deze structuren houden de voet en het onderbeen bij elkaar en geven stevigheid aan het enkelgewricht. Het gewricht, de structuren eromheen en de spieren bepalen samen welke bewegingen er mogelijk zijn, in welke richting en tot hoe ver. Het enkelgewricht is belangrijk om bij het lopen je voet af te wikkelen en om je aan te passen aan de onderlaag.

Enkelblessure? Eerst een diagnose!

Er zijn verschillende oorzaken voor klachten aan het enkelgewricht, bijvoorbeeld:

  • Verzwikking of verstuiking;
  • Botbreuk;
  • Peesscheur;
  • Achillespeesklachten;
  • Ontsteking achter het scheenbeen;
  • Gewrichtsslijtage;
  • Zwakke spieren;
  • Reumatoïde artritis.

Het hangt van de oorzaak en de ernst van de blessure af welke behandeling nodig is. Ga daarom met enkelpijn altijd eerst naar een arts of voetspecialist. Die zal allereerst kijken of er misschien sprake is van een botbreuk. Bij een vermoeden van een breuk wordt er een röntgenfoto gemaakt. Daarop is precies te zien waar de breuk zit.

Verzwikking of verstuiking?

Als je voet zwikt, kunnen de banden te veel worden opgerekt. Dat heet een distorsie. Zijn de gewrichtsbanden nog heel, dan heet dan een verzwikking. In de volksmond noemen we dat vaak ‘door je enkel gaan’.

Zijn de gewrichtsbanden en/of het gewrichtskapsel verrekt en/of ingescheurd, dan noem je het een verstuiking. Bij de distorsie kunnen één, twee of drie van de banden aan de buitenkant van de enkel beschadigd raken.

Meestal is pas ongeveer vier tot zeven dagen na het ongeval goed te zien of het om een verzwikking of verstuiking gaat. Dat komt doordat het lastig is om de enkel te onderzoeken door de zwelling die meteen na het ongeval ontstaat.

Verzwikking of verstuiking naar binnen of naar buiten

Inversietrauma

Een verzwikking waarbij de voet naar binnen zwikt heet een inversietrauma. Hierbij worden het gewrichtskapsel en de banden aan de buitenkant van de enkel uitgerekt. Meteen na de verzwikking voel je pijn en ontstaat er een zwelling. Meestal kun je na een verzwikking nog wel op je voet staan, maar lopen is pijnlijk. Na een paar dagen verschijnt soms een bloeduitstorting op de enkel.

Eversietrauma

Als de voet naar buiten zwikt, wordt dat een eversietrauma genoemd. Hierbij staat de pijn op de voorgrond. Veel mensen horen of voelen iets knappen op de plaats van de enkelband. Kort daarna wordt de enkel dik op de plaats van de overrekking of scheur. Omdat de enkelband aan de binnenkant van de enkel minder gevoelig is voor overrekking, komt een eversietrauma minder vaak voor dan een inversietrauma: in ruim 85% van de gevallen gaat het om een verzwikking naar binnen (inversie).

Hoe kom je van je klachten af?

Pas altijd onmiddellijk na de verzwikking de RICE-methode toe (rust, koelen met ijs, een drukverband en je enkel hoog leggen).

Na een verzwikking of verstuiking wil je natuurlijk zo snel mogelijk weer normaal kunnen lopen, werken en sporten. Hoe snel en hoe goed je herstelt, verschilt van persoon tot persoon en hangt af van factoren als de ernst van de blessure, je leeftijd, je beroep, je lichaamsgewicht en hoe goed je getraind bent.

Bij een overrekking herstel je meestal snel. Van een verstuiking heb je langer last. In een derde tot de helft van de gevallen houd je na een enkelblessure last van chronische pijn of blijft je enkel instabiel en onzeker voelen. Je houdt last van zwikklachten, zelfs al bij een kleine misstap, en kunt je enkel niet evenveel belasten als de ‘goede’ enkel.

Een paar tips:

  • Probeer in ieder geval je voet zo snel mogelijk weer normaal af te wikkelen. Zet je voet dus recht naar voren en ga niet mank lopen;
  • Gebruik eventueel een brace of tape ter ondersteuning en om te voorkomen dat je nogmaals door je enkel gaat;
  • Blijf je enkel bewegen, ook in de eerste dagen na het ongeval;
  • Gebruik pijnstillers als je veel pijn hebt;
  • Doe oefeningen onder begeleiding om je enkel te versterken. Zeker als je al een keer eerder een verzwikking of verstuiking hebt gehad!
  • Met een steunzool kun je de voet zo plaatsen, dat de voet ten opzichte van de enkel stabieler staat. De kans op een nieuwe verzwikking neemt dan af.

Hiervoor kun je bij ons terecht

Onze specialisten onderzoeken de blessure, stellen een diagnose, geven advies en stellen zo nodig een behandelplan op. Daarbij begeleiden ze jou om de kans op nieuw enkelletsel zo klein mogelijk te maken. Ben je door je enkel gegaan, maak dan snel een afspraak.

Ik wil een afspraak maken