T: (038) 720 07 30 E: info@voetenbeweging.nl
GRATIS WORKSHOP DIABETES TYPE 2 - 21 november. Schrijf je in

GRATIS WORKSHOP DIABETES TYPE 2 - 21 november. Schrijf je in

Enkelblessure: tape of brace?

Enkelblessure: tape of brace?
9 oktober 2019 Erik Balster

Wil je na een verzwikking of verstuiking van je enkel weer ongehinderd kunnen werken? Of het sporten weer oppakken? Een brace of tapebandage kan zinvol zijn. Maar wat is beter: tape of brace?

Is je enkel gezwollen en pijnlijk, dan moet je ermee naar een huisarts of voetspecialist. Die zoekt uit wat er aan de hand is. Is er sprake van een ontsteking? Wijzen de symptomen op reumatoïde artritis of slijtage? Zit er een scheurtje of breuk in het bot? Is er sprake van een verstuiking of van een verzwikking?  Pas als bekend is wat de diagnose is, kan de juiste behandeling worden gegeven.

 

Je enkel ondersteunen met tape of brace

Na een verzwikking of verstuiking kun je je enkel van buitenaf ondersteunen met een brace of tapebandage. Die ondersteuning heeft twee doelen:

  1. Meer stabiliteit geven aan de enkel. Hierdoor heb je minder last van de verzwikking of verstuiking.
  2. Nieuw letsel voorkomen. Gebruik van tape of brace vermindert de kans op nieuw enkelletsel met bijna de helft. Vooral in situaties die een verhoogd risico met zich meebrengen is het zinvol om een brace of tape te gebruiken. Bijvoorbeeld als je tijdens het sporten vermoeid raakt, en bij sporten waarbij vaak enkelletsel voorkomt. Sommige deskundigen zijn van mening dat het ook zinvol is om tape of een brace te gebruiken zolang je nog bezig bent met de coördinatietraining na een blessure.

Belangrijk is het draagcomfort. Hoe prettiger de brace of tape in gebruik is, hoe trouwer je het zult dragen. Of je kiest voor tape of voor een brace, hangt van je situatie af. Tape en brace hebben elk hun voor- en nadelen. We zetten ze hieronder voor je op een rijtje.

 

Tape

Tape is een klevend materiaal. Het is er in allerlei breedtes en kleuren en ook zijn er verschillen in elasticiteit. Dat heeft als voordeel dat je het makkelijk aan je eigen situatie kan aanpassen.

Je kunt grofweg twee soorten onderscheiden: sporttape of conventionele tape en medical tape (ook wel kinesiotape genoemd). Medical tape is elastisch en beweegt soepel mee; deze tape wordt vooral gebruikt voor klachten aan spieren, bindweefsel, bloedvaten en lymfevaten. In de herstelfase na een enkelblessure kan de tape als herinneringstape worden aangebracht; dit doet een beroep op het lichaam om de juiste beweging te maken. Sporttape is juist stevig en niet erg elastisch. Het wordt vooral onder andere gebruikt bij verstuikingen en instabiele gewrichten. Sporttape houdt je enkel in de goede stand en geeft ondersteuning. Ook verbetert het mogelijk het spiergevoel.

De nadelen van tape zijn:

  • De tape kan huidirritaties veroorzaken;
  • Goed aangelegde tape geeft in het begin meer ondersteuning aan de enkel dan een brace. De werking van de tape neemt echter binnen enkele uren met ongeveer de helft af af doordat het tape losser gaat zitten;
  • Niet iedereen kan goed intapen, het aanleggen van tape vraagt veel oefening en handigheid. Zit de tape te los, dan biedt hij te weinig ondersteuning. Zit hij te strak, dan kan dat de bloedcirculatie hinderen. Ook kan er stuwing of zelfs een zenuwbeknelling ontstaan;
  • De kosten van tape kunnen hoger zijn dan die van een brace.

 

Brace

Er zijn allerlei soorten braces met verschillen in pasvorm, materiaal en draagcomfort. Elke brace heeft zijn voor- en nadelen. Welke brace voor jou geschikt is, is een kwestie van de benodigde steun én van draagcomfort. Een brace is goed als draagcomfort en steun met elkaar in evenwicht zijn. Voor sporters die een grote kans hebben dat hun voet opnieuw naar binnen zwikt, lijkt een brace effectiever dan tape.

Voordelen van een brace zijn:

  • Een brace is gemakkelijk aan en uit te trekken. De drempel om de brace trouw te dragen is daardoor lager dan bij tapen.
  • Een brace gaat veel minder snel los zitten dan tape. En gebeurt dat toch, dan kun je de brace eenvoudig weer strakker trekken.
  • Een brace is minder belastend voor de huid.

De nadelen van een brace zijn:

  • Het kan lastig zijn om de juiste pasvorm te vinden die goed zit en bij je eigen schoen past;
  • Als de brace en de schoen niet goed samengaan, kun je last krijgen van huidirritaties.

Hoelang doorgaan met tape of brace?

Tape of een brace gebruiken kan voorkomen dat je opnieuw een enkelblessure oploopt. Maar gebruik je het te lang, dan kan het je spiergevoel en de stabiliteit van je enkel uiteindelijk verminderen. Tegenwoordig is het advies daarom om tape of brace alleen te gebruiken bij zwaardere belasting of tijdens de coördinatietraining na een blessure. Na verloop van tijd worden de coördinatie en het spiergevoel in je enkel steeds beter en kun je het gebruik van tape of brace beter afbouwen.

 

Advies op maat

We kunnen ons voorstellen dat je je afvraagt wat in jouw geval beter is: tape of een brace. Wil je een advies dat is afgestemd op jouw situatie? Maak dan een afspraak bij het Expertisecentrum Voet & Beweging. Onze specialisten hebben veel ervaring met enkelblessures en denken graag met je mee.

Ik wil een afspraak maken