T: (038) 720 07 30 E: info@voetenbeweging.nl
Coronavirus, zo helpen we je de komende tijd? Klik hier voor meer info

Coronavirus, zo helpen we je de komende tijd? Klik hier voor meer info

Hardlopen in de natuur deel 2: obstaclerunning

Hardlopen in de natuur deel 2: obstaclerunning
16 januari 2018 Expertisecentrum voet & beweging
Obstacle running

Wie meer uitdaging wil dan het gewone hardlopen op de openbare weg of op een atletiekbaan, zou kunnen kiezen voor hardlopen in de natuur. In deel 2 van deze blogserie richten we de schijnwerpers op obstacleruns.

Wat is obstaclerunning?

Obstacleruns zijn de laatste jaren trending. De obstacleruns zijn er in allerlei varianten, zoals mudruns, strongmanruns, inron-vikingruns en hang-on runs. De basis in al deze varianten is een route door de natuur die je hardlopend moet afleggen en waarbij je allerlei obstakels tegenkomt. Denk bijvoorbeeld aan touwnetten of muren van hout of strobalen waar je overheen moet klimmen, prikkeldraad waar je onderdoor moet krijgen, modder en slootjes.  Het doel van de obstaclerun is het opzoeken van de fysieke en psychologische grenzen van je kunnen. Daarbij lijkt het in Nederland de trend te zijn om vooral zo vies mogelijk te worden; de funfactor krijgt steeds meer de overhand. Vaak geven deelnemers zich in groepjes op en soms komen ze zelfs verkleed.

Wat moet ik kunnen om een obstaclerun te kunnen uitlopen?

Een obstaclerun lopen vereist kracht, uithoudingsvermogen en lef. Door het accent op het entertainment gebeurt het steeds vaker dat mensen ongetraind en onvoorbereid deelnemen. Dat leidt gemakkelijk tot blessures en soms zelfs tot ernstige ongelukken.

Hoe bereid ik me voor op een obstaclerun?

Een goed opgebouwde training in kracht en conditie is niet overbodig. Wil je een loop van 12, 18, 21 of meer kilometer kunnen volbrengen, dan moet je die afstand op zijn minst hardlopend kunnen afleggen. Daarbij is het goed te bedenken dat 21 kilometer hardlopen een stuk minder zwaar is dan een obstaclerun van 21 kilometer. Steeds vaker bieden organisatoren van obstacleruns zelf trainingen aan, om deelnemers een goede voorbereiding te bieden.

Welke uitrusting heb ik nodig?

Voor obstacleruns heb je lichte hardloopschoenen nodig, die snel water afvoeren en extra grip hebben. Trek geen katoenen sportsokken aan, maar kies voor teensokken of andere speciale sokken die snel drogen. Sneldrogend ondergoed, een hardloopbroek, een shirt dat snel droogt en eventueel kniebeschermers maken je outfit compleet.

Waar vind ik informatie over wedstrijden?

Een overzicht van wedstrijden vind je op www.obstakels.com.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met hardlooptrainer Adri Kroes, een van de experts van het Expertisecentrum Voet & Beweging.