T: (038) 720 07 30 E: info@voetenbeweging.nl

Hardlopen op vakantie: kies voor light en kwaliteit

Hardlopen op vakantie: kies voor light en kwaliteit
15 juli 2016 Expertisecentrum voet & beweging
Hardlopen op vakantie

Hardlopen is een hype. Onze partner en running therapeut Adri Kroes weet er alles van. Veel hardlopers vragen veel van zichzelf, zelfs tijdens de vakantie. Dat is niet nodig en ook lang niet altijd verstandig. Daarentegen zijn er ook velen die het sporten even voor gezien houden. Adri geeft je een paar handige tips om toch in beweging te blijven. Het geheim: hardlopen op vakantie, kies voor light en kwaliteit.

  1. Gelukkig! De conditie die je in een paar jaar hebt opgebouwd ben je niet zomaar kwijt na een vakantie van twee tot drie weken. Ben je net begonnen met hardlopen en luier je liever tijdens je vakantie, accepteer dan dat er enige terugval is in je conditie. Blijven bewegen is goed en voorkomt dat je het moeilijk vindt om straks weer op te starten.
  2. Probeer het hardlopen in je vakantie te zien als een toeristisch uitje; je ziet net weer wat meer en andere dingen dan je reisgenoten.
  3. Maak bewust een lightversie van het sporten tijdens je vakantie. Als je gewend bent om vijf keer per week te lopen kan het fijn zijn om in je vakantie de frequentie terug te brengen naar bijvoorbeeld drie keer per week. Besteed wat meer aandacht aan technische oefeningen zoals loopscholing; dat geeft extra rendement na je vakantie. Pas dus je trainingen en je beweegpatroon aan om het in de vakantie vol te houden.
  4. Wilskracht en discipline om te sporten zijn weleens zoek tijdens de vakantie. Probeer voor jezelf een vast ritme aan te houden. Lukt dat niet dan kan een vaste volgorde handig zijn. Als je bijvoorbeeld gewend bent om voor het ontbijt een paar kilometer te rennen (los van het tijdstip in de vakantie) of na het diner te wandelen, probeer dit dan ook tijdens je vakantie te doen.
  5. Let op zomerse en vooral tropische temperaturen. Ga dan vroeg in de ochtend of juist wat later op de avond lopen. Van belang is dan om je sportkleding hierop aan te passen. Dit geldt ook voor drinken en eten. Durf je tempo te verlagen als de temperatuur hoog is. Je conditie uitbouwen is dan lastig; de conditie vasthouden is wel mogelijk. Mooi meegenomen: op een lager tempo hardlopen betekent een hogere vetverbranding en goede opbouw van het duurvermogen.
  6. Let wel, vakantie heb je niet voor niets. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Juist rust kan ervoor zorgen dat je na de vakantie voldoende energie hebt om weer full swing aan de slag te gaan. Dus voel je vooral niet schuldig als het hardlopen tijdelijk niet wil. Wandelen is ook goed voor body & mind.

Check! Fijne vakantie!

Wil je meer weten over Adri en over wat hij als running therapeut voor jou kan betekenen? Kijk dan hier.

 

Mededeling:

Het Expertisecentrum Voet en Beweging blijft voorlopig geopend. Dat doen wij ook om de huisartsen en ziekenhuizen te ontlasten, zodat zij zich op andere gezondheidsproblemen kunnen focussen. Natuurlijk nemen we bij onze dienstverlening alle benodigde hygiënemaatregelen ter harte.

We vragen je wel om eerst telefonisch een afspraak te maken en niet spontaan binnen te lopen. Zo kunnen wij het aantal bezoekers in ons centrum reguleren.