T: (038) 720 07 30 E: info@voetenbeweging.nl
Coronavirus, zo helpen we je de komende tijd? Klik hier voor meer info

Coronavirus, zo helpen we je de komende tijd? Klik hier voor meer info

Kramp in voeten, wat een (k)ramp!

Kramp in voeten, wat een (k)ramp!
13 juni 2017 Expertisecentrum voet & beweging
Kramp in voeten: oorzaken en tips

Kramp in je voeten, als je in bed ligt of juist tijdens bewegen. Pijnlijk! Waar komt die kramp ineens vandaan en wat kun je eraan doen?

Wat is kramp eigenlijk?

Kramp is een plotselinge samentrekking van alle vezels van een spier. Normaal zijn niet alle vezels gelijktijdig actief; een deel is in rust, terwijl een ander deel actief is. Bij kramp trekken de spiervezels onnodig samen. Dit duurt meestal een paar minuten en is behoorlijk pijnlijk.

Oorzaken van kramp in voeten

Meestal wordt voetkramp veroorzaakt door belemmerde of inefficiënte bloedcirculatie. Dit kan in een aantal situaties voorkomen:

  • Door overbelasting van de spieren. Je voeten zijn uitgeput en vermoeid, en willen rust. Denk aan een marathon lopen, of lang in de rij staan.
  • Ook als je vanuit rust opeens gaat bewegen, kan er kramp ontstaan. Een goede warming-up voor het sporten is dan ook heel belangrijk.
  • Knellende schoenen. Die leuke hoge hakken kunnen helaas gemakkelijk kramp in je voeten veroorzaken.
  • Daarnaast zijn tekorten aan vitamine D, E en B, en mineralen als natrium, zink, calcium, kalium of magnesium mogelijke oorzaken van kramp in voeten. Te weinig drinken kan bovendien een rol spelen.
  • Ook aderverkalkingen en verstopte of vernauwde aders zijn oorzaken van een belemmerde bloedcirculatie.
  • Sommige medicijnen hebben krampen als bijwerking.
  • Ook de overgang kan gepaard gaan met krampen.

Voetkramp voorkomen

Wil je voetkramp voorkomen, let dan hierop:

  1. Zorg dat je voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt; let op je eetpatroon, en drink voldoende water.
  2. Met een gezond lichaamsgewicht en een juist cholesterolgehalte voorkom je extra druk op je bloedsomloop.
  3. Beweeg voldoende, maar forceer niets en zorg altijd voor een goede warming-up en cooling-down.
  4. Draag schoenen die comfortabel zitten, en draag als dat nodig is steunzolen.
  5. Een zittend beroep? Sta af en toe op tijdens het werken, neem korte pauzes, en zorg eventueel voor een in hoogte verstelbaar bureau, zodat je ook staand kunt werken. Als je zit, zorg dan voor een goede houding. Zo stimuleer je een goede bloedcirculatie, en verklein je de kans op krampen.

Hoe gaat die kramp weg?

Toch kramp? De pijn duurt niet lang, maar is heel vervelend. Een podotherapeut of podoloog kan je laten zien welke rekbewegingen de kramp sneller doen verdwijnen. Alvast een paar tips:

  • Ga met je voet plat op de grond staan: zo creëer je een rekbeweging. Buig ook lichtjes door je knieën, zodat je ook de kuit stretcht en daar de bloedcirculatie stimuleert.
  • Met een voetmassage kun je de doorbloeding simuleren. De spiervezels zullen zich dan weer ontspannen.
  • Een kruik, een warm voetbadje of een voetbubbelbad kan ook heel prettig zijn. Ook kun je ijs op de spier leggen, of de voet in een elastisch verband wikkelen.

Terugkerende voetkramp

Heb je er alles aan gedaan om kramp in je voeten te voorkomen, maar blijf je er last van houden, kom dan eens bij ons langs. Wij helpen je de oorzaken op te sporen en te behandelen, of verwijzen je door naar de juiste specialist.