T: (038) 720 07 30 E: info@voetenbeweging.nl

Wij zijn vrijdag 21 december en van 24 december tot 1 januari 2019 gesloten.

Skiën: zo voorkom je blessures

Skiën: zo voorkom je blessures
17 januari 2018 Expertisecentrum voet & beweging

Ga jij binnenkort op wintersport? Een wintersport als skiën is misschien wel de beste manier om te ontspannen en er even helemaal uit te zijn. De hele dag ben je lekker actief in een witte wereld. Van zo’n vakantie wil je natuurlijk niet thuiskomen met een blessure. Gelukkig kun je met een goede voorbereiding bijna alle blessures voorkomen.

Zes gouden tips van Patrick Leerentveld, eigenaar van kampeer-, hockey-, outdoor- en wintersportspecialist Leerentveld Vrijetijd in Zwolle.

Tip 1: Beweeg voldoende door het jaar heen

Wie verheugt zich niet op zo’n vakantie in een betoverend mooie omgeving? Maar bedenk wel: skiën is niet alleen een vorm van vakantievieren. Het is een sport! En sporten vraagt om een geleidelijke opbouw. Wie nooit sport, loopt niet ineens een marathon. Datzelfde geldt voor skisport. Beweeg en sport je de rest van het jaar niet veel, dan is het voor je lijf heel belastend om ineens een week lang te skiën. Voor je het weet heb je last van je voeten en knieën. De befaamde pizzapunt, waarin je als beginner een helling afdaalt, kost bijvoorbeeld veel kracht. Wil je de kans op blessures verkleinen, zorg dan dat je fit aan je skivakantie begint.

Tip 2: Neem skilessen

Wie de basis-skitechniek beheerst, heeft de helft minder kans op blessures. Neem dus een paar skilessen! Dat kun je al in Nederland doen, op een indoor sneeuwbaan of rollerbaan.

Tip 3: Draag goed passende skischoenen

Veel blessures hebben te maken met de skischoenen. Vroeger werden skischoenen vaak veel te groot verkocht, met als gevolg vermoeide of doorgezakte voeten. Tegenwoordig letten we er juist op dat je skischoen je voet goed omsluit. Voorkom voetklachten en ga naar een speciaalzaak. Bij een goede speciaalzaak worden een 3D-scan en een blauwdruk van je voeten gemaakt, om skischoenen te kunnen adviseren die precies passen bij jouw voeten. Om overbelasting van je voorvoet te voorkomen – doordat je voet tijdens het skiën stilstaat in je schoen – kun je eventueel een zooltje ter ondersteuning in je skischoen leggen. Heb je voetklachten waarvoor op speciaal op maat gemaakte steunzolen nodig zijn? Dan verwijzen ze bij de speciaalzaak door naar een expert op het gebied van corrigerende zolen. Draag je al op maat gemaakte steunzolen? Neem ze mee als je skischoenen gaat passen.

Tip 4: Bescherm je lichaam

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: draag een skihelm. Omdat de pistes steeds voller zijn geworden en het risico op een valpartij groot is, is skiën zonder helm echt onverstandig. Zorg daarnaast voor een goede sneeuwbril met vizier, om je ogen te beschermen tegen UV-licht, en draag een jas met lange mouwen en handschoenen.

De laatste tijd zien we op de pistes steeds vaker rugbeschermers. Een rugbeschermer is een vestje van zacht materiaal, dat bij een val hard wordt en zo je ruggenwervels beschermt. Snowboarders dragen daarnaast ook altijd een speciale broek die de heupen en het staartbotje beschermt bij een val. Lijken deze maatregelen je overdreven? Bedenk dat sneeuw als beton aanvoelt als je erop valt.

Tip 5: Respecteer je grenzen

Waag je niet aan snelheden en pistes die boven jouw skiniveau liggen. Laat snelheden van 80 of 90 kilometer per uur over aan de mensen met veel ervaring en een uitstekende techniek.

Tip 6: Houd je aan de pisteregels

Voor jouw eigen veiligheid en die van de anderen op de piste, is het belangrijk dat je je houdt aan een aantal basisregels. Stop bijvoorbeeld niet midden op een piste, kijk goed om je heen en let op de borden.

Wil je meer weten over voorkomen en verhelpen van skiblessures?

Bij het Expertisecentrum Voet & Beweging helpen we je graag van je klachten af en helpen we je om soepel, gezond en pijnvrij te kunnen blijven skiën. Wil je meer weten over wat we voor jou kunnen doen? Of wil je meteen een afspraak plannen? Maak hier een afspraak.