T: (038) 720 07 30 E: info@voetenbeweging.nl

Vakantietip: Wandelen in de bergen

Vakantietip: Wandelen in de bergen
28 juni 2018 Expertisecentrum voet & beweging

Ga je op vakantie naar bergachtig gebied? Dan staat er vast en zeker een bergwandeling op het programma. Met deze tips maak je van je wandeling in de bergen een onvergetelijke ervaring.

Tip 1: Wees voorbereid

’s Zomers lekker de bergen in is een fantastische beleving. Maar bergwandelen is zwaar en vereist wel wat conditie en training. Je loopt vaak verder dan je normaal doet, moet klimmen en dalen en loopt over oneffen terrein. Zorg dat je een route kiest die je aankan (werk eventueel voor de vakantie al aan verbetering van je conditie en spierkracht) en ga niet alleen op pad. Heb je thuis al een mooie route uitgestippeld? Ga ter plekke na of de route, paden en hutten die je wilt aandoen ook inderdaad open zijn. Zorg voor een reisverzekering waarmee je verzekerd bent van hulp als er iets misgaat.

Tip 2: Check de weersvoorspellingen

Niets zo veranderlijk als het weer in de bergen. Check het weerbericht vlak voor vertrek en blijf onderweg letten op tekenen van weersverandering. Zorg dat je voldoende drinken bij je hebt. Houd bij het kiezen van je kleding rekening met hitte, kou en buien. Dat kan het beste door laagjes te dragen en altijd regenkleding mee te nemen.

Tip 3: Draag goede schoenen

In de bergen kun je niet zonder wandelschoenen. Laat je bij aankoop deskundig adviseren, want een goede pasvorm voorkomt veel ellende. Bezuinig niet op bijbehorende goede sokken. En zorg dat je je wandelschoenen goed hebt ingelopen.

Tip 4: Ik ga op reis en ik neem mee…

Voor een bergwandeling in de winter heb je natuurlijk een andere paklijst dan voor een zomerse wandeltocht. Neem in ieder geval een comfortabele rugzak mee met daarin een EHBO-set, meer eten en drinken dan je denkt nodig te hebben, extra kleding en zonnebrandcrème. Vergeet ook je zonnebril niet! Zorg daarnaast voor een opgeladen telefoon, met daarin een noodnummer, en voor een goede kaart van de omgeving.

Tip 5: Neem geen onnodige risico’s

De vakantiestemming wil mensen nog weleens overmoedig maken. Realiseer je dat de bergen voor jou onbekend terrein zijn. Kies een route waarvan je zeker weet dat je die aankan en begeef je niet op steile hellingen waarop je kunt uitglijden.

Tip 6: Pauzeer voldoende

Neem voldoende pauzes. Zo houd je de tocht vol, ook als ‘ie wat langer duurt dan je tevoren had ingeschat.

Tip 7: Bergwandeling met kinderen?

Wandel je met een baby, zorg dan voor een goede rugdrager.

Bescherm je kind tegen weersinvloeden: laat het laagjes kleding dragen, smeer je kind goed in en neem een pet of zonnehoedje voor haar mee. Zorg voor ruim voldoende eten en drinken. Kies een route waarvan je zeker weet dat je kind ‘m makkelijk aankan en waarop van alles te doen en te zien is. Houd er rekening mee dat kinderen vaak twee keer langer over een route doen dan de tijdsduur die op de routebordjes staat aangegeven. Zorg dat je kind stevige (wandel)schoenen met een goed profiel draagt. Laat hem – om valpartijen te voorkomen – rustig afdalen, verbied je kind te rennen. En last but not least: blijf bij elkaar en zorg dat je je kind voortdurend in het zicht hebt.

Bronnen:

  • Nkbv.nl
  • Kidseropuit.nl

Mededeling:

Het Expertisecentrum Voet en Beweging blijft voorlopig geopend. Dat doen wij ook om de huisartsen en ziekenhuizen te ontlasten, zodat zij zich op andere gezondheidsproblemen kunnen focussen. Natuurlijk nemen we bij onze dienstverlening alle benodigde hygiënemaatregelen ter harte.

We vragen je wel om eerst telefonisch een afspraak te maken en niet spontaan binnen te lopen. Zo kunnen wij het aantal bezoekers in ons centrum reguleren.