T: (038) 720 07 30 E: info@voetenbeweging.nl

Wandelsokken en wandelschoenen: info en tips

Wandelsokken en wandelschoenen: info en tips
7 oktober 2018 Anke Jansen

In de wandelsport is er veel aandacht voor goede schoenen. Logisch. De sokken blijven daarbij vaak wat onderbelicht. En dat is onterecht! Want al koop je nog zulke goede schoenen, als je daarin geen goede sokken draagt is de kans groot dat je toch nog last krijgt van vochtige voeten, schuurplekken en blaren. Daarom schreven we speciaal voor jou als wandelliefhebber een blog vol interessante weetjes en handige tips over wandelschoenen én -sokken. 

Goede wandelsokken: geen katoen!

Laten we om te beginnen eens kijken naar het materiaal waarvan sokken gemaakt zijn. In het dagelijks leven dragen veel mensen katoenen sokken. Wandelsokken daarentegen bevatten juist géén katoen. Katoen is namelijk een holle vezel, die zich volzuigt met vocht. Handig, zou je zeggen: ze nemen transpiratievocht op. Dat klopt, maar ze blijven vervolgens ook lang vochtig. En dat geldt niet alleen voor de sokken, maar dus ook voor de huid van je voet. Als je weet dat in een weke huid sneller blaren ontstaan, begrijp je dat katoenen sokken niet geschikt zijn voor lange wandelingen. Bovendien voelen katoenen sokken wat ruwer aan als ze weer zijn opgedroogd. Ook dat kan blaren veroorzaken. 

Wandelsokken zijn daarom meestal gemaakt van synthetische materialen, of van een combinatie met merinowol. Merino is een natuurlijke vezel, die niet prikt of kriebelt, geen geurtjes aanneemt en voor wat meer warmte zorgt. Voor zeer blaargevoelige mensen zijn er wandelsokken van merinowol en zijde. Overigens geldt: hoe meer wol, hoe sneller de sok slijt. 

Wie niet tegen wol kan en wie snel last heeft van zweetvoeten, kan beter voor synthetische materialen kiezen. 

Wandelsokken: vorm, naden, maat en prijs

Goede wandelsokken onderscheiden zich niet alleen door het materiaal waarvan ze zijn gemaakt. Ook de vorm is anders dan bij alledaagse sokken. Een goed paar wandelsokken bestaat uit een linker- en een rechter sok. De sok loopt hierdoor mooi mee met de vorm van de voet. Andere kenmerken van goede wandelsokken zijn dat ze zooldemping onder de bal van de voet hebben én dat ze naadloos zijn – naden kunnen namelijk onnodige irritaties veroorzaken. 

Het is belangrijk dat je sok je voet goed omsluit en niet ‘lubbert’. Twijfel je welke maat sokken je moet kiezen? Ga dan liever voor een iets te kleine sok dan voor een grotere maat. Schrik je van de prijzen van kwaliteitssokken? Niet nodig! Goede sokken slijten veel minder snel dan gewone katoenen sokken. Op termijn ben je daardoor niet duurder uit!

Wandelschoenen kopen

Tot zover de sokken. Tijd voor een goed paar wandelschoenen! Daarvoor ga je het beste naar een speciaalzaak. Die helpt je om schoenen te vinden die passen bij de activiteit die je gaat doen en die een goede maat en pasvorm hebben. Wandel je veel en loop je meerdaagse langeafstandswandelingen? Dan is het niet overbodig om twee paar wandelschoenen te kopen. Na een wandeling heeft de demping van de schoen 48 uur nodig om weer goed uit te zetten. 

Wandelschoenen drogen en onderhouden  

Loop je veel in de regen, dan is GORE-TEX® onmisbaar. Dat is een membraan tussen het leer en het vlies aan de binnenkant. Dit membraan zorgt dat de schoen waterdicht is. Let op: om de schoen waterdicht te houden, is het noodzakelijk om de schoen goed te onderhouden door het leer goed in te vetten. 

Zijn je schoenen na een wandeling vochtig of nat? Haal de zolen eruit. Reinig je schoenen van binnen met lauwwarm water met eventueel een klein scheutje azijn. Laat ze daarna drogen met (kranten-)papier erin. 

  

7 sokken- en schoenentips voor langeafstandswandelaars

  1. Heb je sterk transpirerende voeten, doe dan eventueel wat talkpoeder in je sokken en schoenen om vocht op te nemen.
  2. Vet je voeten in met uierzalf. Dit houdt je huid soepel en zorgt voor een beschermlaag.
  3. Probeer sokken, schoenen en bovenstaande tips uit vóór je een echt lange wandeling gaat maken. 
  4. Koop wandelschoenen altijd in de middag. Je voeten worden dikker in de loop van de dag. In de ochtend gekochte schoenen kunnen daardoor te klein blijken.
  5. Was je sokken op 30 of 40 graden. Hang ze na het wassen op, doe ze niet in de droger.
  6. Nare geurtjes in je synthetische sokken? Was ze met deodoriserende conditioner (zoals Basefresh van NIKWAX). 
  7. Nare geurtjes in je schoenen verwijder je snel en efficiënt met Shoefresh®.

Dit blog is tot stand gekomen met medewerking van Elise Nuberg. Zij werkt als sportvoetkundig adviseur bij Leerentveld Vrije Tijd BV en is medeverantwoordelijk voor de collectie. Elise heeft een passie voor reizen, bergen en natuur. 

Mededeling:

Het Expertisecentrum Voet en Beweging blijft voorlopig geopend. Dat doen wij ook om de huisartsen en ziekenhuizen te ontlasten, zodat zij zich op andere gezondheidsproblemen kunnen focussen. Natuurlijk nemen we bij onze dienstverlening alle benodigde hygiënemaatregelen ter harte.

We vragen je wel om eerst telefonisch een afspraak te maken en niet spontaan binnen te lopen. Zo kunnen wij het aantal bezoekers in ons centrum reguleren.